Jak může pohyb ovlivňovat intelektuální aktivitu?

border

Posilování, běh, cyklistika nebo další formy fyzického cvičení – často si je spojujeme s potřebou formování postavy, shození váhy nebo se způsobem trávení volného času. Pohyb má přitom obrovský vliv i na procesy v mozku, které ovlivňují další aspekty našeho života – náladu, motivaci, pozornost, ale i schopnost učit se a zapamatovat si nové informace.

Jak může pohyb ovlivňovat intelektuální aktivitu?

Autor: Hana Drahokoupilová29.6.2021 Počet zobrazení: 969

Je to chemie. Za míru naší motivace je totiž zodpovědná hladina dopaminu, náladu zase ovlivňuje množství serotoninu a pozornost se dá navýšit produkcí noradrenalinu. Kromě toho mají tyto chemické látky vliv i na schopnost učení nebo zvládání bolesti. Silně nás ovlivňují každý den, ale i v dlouhodobém horizontu - nízké množství dopaminu v těle znamená riziko vzniku Parkinsonovy nemoci, nedostatek serotoninu může vést ke stavům deprese nebo vyčerpání.

Co může způsobit nedostatek dopaminu?

Ať už se jedná o jakoukoliv činnost – práce, učení, venčení psa nebo úklid, potřebujeme alespoň špetku motivace, a tedy i dopaminu. Dopamin nám dává pocit, že za aktivitu, která nás čeká, dostaneme nějakou odměnu – a proto máme chuť se do ní pustit. Podle studie vědců Národní akademie věd v USA dokonce myši, kterým byl z mozku odebrán receptor na dopamin, byly natolik demotivované, že neměly zájem jíst potravu a vyhladověly k smrti. 

Již zmíněný serotonin je oproti tomu zodpovědný za to, jakou máme náladu. Jeho nedostatek navozuje agresivitu, vztek, stres nebo stavy úzkosti. Vysoká hladina serotoninu nám naopak vykouzlí úsměv na rtu a dobrou náladu.

Je potřeba měnit životní styl?

Společně s noradrenalinem, který ovlivňuje schopnost udržet pozornost, se všechny zmíněné látky vylučují do těla velmi jednoduše – při pohybu. „Fyzická aktivita ovlivňuje mozek okamžitě, stačí k tomu ale pouze jediné cvičení,“ říká vědkyně Wendy Suzuki. Ideální je proto začít s pohybem hned ráno, abychom mohli i první ranní hodiny využít naplno.

Běhání dlouhých kilometrů za úsvitu nebo zdlouhavé přesuny do posilovny přitom nejsou třeba - stačí 5 až 10 minut cvičení – i za tak krátkou dobu se neurotransmitery stihnou aktivovat. Může se jednat například jen o dřepy, kliky nebo krátký běh. 

Cvičíte raději odpoledne? 

Nechat si oblíbený sport na odpolední nebo večerní hodiny jako mentální odpočinek po práci není špatný nápad. Pokud ale zvládneme dávku pohybu i před intelektuálním výkonem, případně v jeho průběhu, můžeme těžit jeho vlivu na procesy v mozku. Pocítíme silnější chuť do práce, která nás zrovna čeká, lepší náladu větší schopnost udržet pozornost.

 

Líbíl se vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli na sociálních sítích.

 


fb-thumbnail
Jak pomocí hry zlepšovat svůj život?

Jak pomocí hry zlepšovat svůj život?

Když jsme byli ještě malé děti, hra byla přirozenou součástí našich životů. Čím jsme starší, tím se hra z života většiny z nás postupně vytrácí. Proč ale nezkusit žít život jinak a vrátit se zpět k hrám? Vyzkoušejte nový způsob uvažování, v tomto článku si povíme jak na to.

 

Změnou myšlení k lepším výsledkům

Změnou myšlení k lepším výsledkům

Máte pocit, že už nějakou chvíli stojíte na místě a nedaří se vám pohnout vpřed? Cítíte, že by vaše pracovní či životní výsledky mohly být lepší, ale nevíte, jak na to? Pokud chce člověk něco změnit, musí začít sám u sebe. Ne nadarmo se klade stále větší důraz na sílu myšlení. Jak nám změna myšlení může přinést lepší výsledky? 

 

Nepracuj, hraj naplno

Nepracuj, hraj naplno

Všichni v sobě máme zakořeněnou industriální dobu, kterou zde máme už více než 100 let. Je tedy naprosto běžný postoj „nejdříve práce, poté zábava“. Neexistuje ale lepší cesta? Nemohla by být zábava součástí práce?