Přemýšlíte nad vším až přespříliš?

border

Řešíte věci stále dokola a ne a ne se dostat od přemýšlení k činům? Vracíte se ve svých myšlenkách k minulosti a uvažujete neustále nad tím „Co by se stalo kdyby, …“ Nejspíše i vás se týká overthinking neboli nadmíra přemýšlení či jedním slovem  přespřemýšlení, které je fenoménem dnešní doby. Jaký dopad to na nás má a jak se tomu vyhnout?

Přemýšlíte nad vším až přespříliš?

Autor: Markéta Vepřková9.11.2021 Počet zobrazení: 905

Hodně myšlenek, málo akce

Stává se vám někdy, že některých myšlenek máte plnou hlavu a nedají vám spát? Je možné, že právě v takových chvílích se potýkáte s tak zvaným overthinking. Občas se stává, že přemýšlením nad určitou situací nebo rozhodnutím trávíme až příliš mnoho času. To nám ubírá na koncentraci a velmi často způsobuje i problémy se spánkem. Bere nám to pozornost ve chvílích, kdybychom se měli soustředit na jiné, a i třeba daleko podstatnější věci. V neposlední řadě se to také odráží negativně i na naší náladě. 

Overthinking velmi často vzniká při rozporu mezi myšlenkami a pocity. Myšlenky spouští strach a naše hlava na to reaguje tak, že chce vše dopodrobna zanalyzovat. 

Jak se tomu vyhnout?

Může se stát, že se do svých myšlenek až příliš zamotáte a ani si to neuvědomíte. Klíčem k výhře nad overthinkingem je tedy všímavost a uvědomění si toho, že nad určitou myšlenkou trávíte až příliš mnoho času. Pokud si to uvědomíte, může pomoci říct si sám sobě nahlas „Už tomu věnuješ moc času“. Od zbytečného hloubání se poté pokuste rozptýlit. Zpříjemněte si den sportem, vařením, popovídáním si s přáteli nebo jinou aktivitou, kterou máte rádi. Pomoci může i vzít si papír a napsat si své myšlenky na papír.

Dobrou pomůckou může být i plánování si času na přemýšlení. Vymezte si určitý čas, kdy se daným myšlenkám budete věnovat. Jakmile čas uplyne, přejděte k jiné aktivitě a své myšlení upínejte na danou aktivitu.

Jak jsme si již na začátku řekli, overthinking souvisí i s našimi pocity. Výbornou metodou proti overthinkingu je meditace, pomocí níž se dostanete do mentální kondice. Pokud se o meditaci a jejím pozitivním vlivu chcete dozvědět více, na našich stránkách máme pro vás podcast na toto téma s číslem #143 Tajná přísada mentálního tréninku.  

Pokud i vy řešíte overthinking a chcete s ním pomoci, obraťte se na jednoho z našich profesionálních koučů z týmu Život Jako Hra.

Líbíl se vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli na sociálních sítích.


fb-thumbnail
Proč perfekcionismus do podnikání nepatří?

Proč perfekcionismus do podnikání nepatří?

Potřeba dotahovat svůj výkon k dokonalosti může znít jako dobrá vlastnost. Nutí nás být pečliví a výsledkem může být kvalitně odvedená práce. Jaká jsou ale negativa tohoto přístupu? A může nějak ohrozit náš business?

Život Jako Hra: Jaká je jeho vize

Život Jako Hra: Jaká je jeho vize

Život Jako Hra se stal největší komunitou koučů v České republice. Představuje místo, kde si každý může vybrat svého parťáka na cestě za úspěchem, nebo nastoupit do výcviku a sám se koučem stát. Projekt funguje už několik let a stále se rozvíjí. Jaké cíle tedy Život Jako Hra ženou dopředu? Jaká je jeho hra?

 

Lichotky a nevyžádaná pomoc: Proč mohou být na škodu?

Lichotky a nevyžádaná pomoc: Proč mohou být na škodu?

Potřeba pomáhat a lichotit druhým střídá frustrace z toho, že nás dostatečně neoceňují. Přichází pocit, že svoji energii a čas vynakládáme zcela zbytečně. Čekáme, že se nám naše píle a náklonnost vrátí a budeme druhými oblíbení. Naše snažení ale začalo být považováno za samozřejmost. Místo, abychom byli odměňování, se dostavuje narůstající nespokojenost a stres. Jak se cítíme, přitom nedokážeme vyjádřit přímo. Tak popisuje Shirzad Chamine  pocity člověka, kterého ovládá vnitřní sabotér v anglickém originále nazývaný jako Pleaser.