Psychologická diagnostika a koučování ve firmách - užitečný nástroj nebo přeceňovaný trend doby?

border

Slovo “psychologie” se v posledních letech stává stále častěji skloňovaným pojmem, a to ve všech myslitelných směrech. Jaký význam má psychologie pro firemní prostředí? Petr Pacher, který se věnuje aplikované psychologii, psychodiagnostice a vzdělávání, nám přiblíží, k čemu jsou psychologická diagnostika a koučování ve firmách prospěšné a proč je důležité, aby management tuto oblast nepodcenil.  

Psychologická diagnostika a koučování ve firmách - užitečný nástroj nebo přeceňovaný trend doby?

Autor: Monika Smetanová16.7.2021 Počet zobrazení: 815

K čemu psychologická diagnostika ve firmách slouží?

V praxi se nástroje psychologické diagnostiky ve firmách využívají ke dvěma účelům, a sice v rámci náboru nových zaměstnanců nebo ke zlepšení vztahů ve stávajícím kolektivu. “Pokud zaměstnavatel nemá čas nebo potřebné kompetence, sahá po nástrojích, které mu mají pomoci zrychlit nebo zefektivnit výběrové řízení. Míra pozornosti se zároveň posouvá od příjmu lidí směrem k péči o ty stávající, aby bylo možné dosáhnout efektivního plánování budoucí kariéry a rozvoje firmy,” vysvětluje Petr Pacher. Podle Petra však ve spoustě firem stále přetrvává vliv industriální sféry, kdy lidé necítí vnitřní primární potřebu řešit více leadership a péči o lidi a rozvoj než management, úkolování a organizování odměn a trestů.

Jak by mohlo vypadat zlepšení?

Pokud ve vaší firmě chcete pocítit změnu tím správným směrem, s největší pravděpodobností si k tomu přizvete odborníky. Co od odborné psychologické diagnostiky v praxi čekat? “Klienty provedeme procesem diagnostiky. Doporučujeme sednout si s lidmi individuálně, výsledky jim předat doplněné o osobní pohovor, na základě kterého pak stanovujeme vztah k nim samotným, ke skupině, skupinovou dynamiku, vztah k firmě a obecně pak vizi toho, co by se mělo s těmi lidmi stát, ať už individuálně nebo skupinově, aby to odpovídalo směřování organizace nebo firmy,” přibližuje Pacher praxi. Management je podle něj obvykle nastavený ne směrem k naslouchat lidem, ale spíš je úkolovat, co mají dělat. 

Proč je důležité začít změnu odshora? 

To, že ryba smrdí od hlavy, je známé všem. Proč je tedy nezbytné, aby i ve firmě začalo se změnou vedení v první řadě u sebe? “Naučili jsme se, že kdykoliv jsme na to šli jinak než od vedení, dopadlo to tak, že lidi poznáme, začneme je trénovat, vytrénujeme je a oni se stanou kompetentnější. Začnou vidět věci více než management, začnou mít sílu komentovat a uvědomí si svou hodnotu, kterou budou zcela autenticky a otevřeně ventilovat. Nemají najednou obavu udělat rozhodnutí, které doteď bylo v nevědomí a řeknou ‘pokud se nic nezmění, já si zasloužím pracovat pro jinou firmu’, a proto je důležité, aby vedení začalo u sebe,” vysvětluje Petr.

Management vs. Leadership - je v tom opravdu rozdíl?

Management a leadership - pro někoho synonyma, pro někoho dva rozdílné pojmy. Jak je to s nimi v praxi? “Lidé vnímají management jako nástroj, který přirozeně a intuitivně funguje, protože leadership je náročný a vyžaduje spoustu dovedností. Nestačí si jen přečíst, že mám sestavit tabulku a vytvořit popis pracovní činnosti. Já vnímám management jako důležitý pro fázi růstu firmy do té míry, aby s růstem firmy byla struktura procesu skutečně jednoduchá, pro každého čitelná, aby rostoucí se firma mohla nově zaměstnaným lidem dát pevné body.” A k čemu je tedy důležitý leadership? “Vedení (leadership) jako takové vnímám jako klíčové, protože to vytváří nejen přístup k lidem, ale dává jim také prostor se rozvíjet, nalézat uvědomění, kompetenčně se zlepšovat a vytvářet zdravé prostředí,” upřesňuje Pacher.

Jakou úlohu má ve firemní psychologii koučování?

“Koučování vnímám jako jeden z nástrojů leadershipu nebo metodu, která může leadership provázet. Koučování je úžasný nástroj pro rozvoj člověka způsobem, kterým on sám přichází na věci, které by mu za jiných okolností manažer přikazoval nebo radil. V leadershipu je role koučování nezastupitelná. Pojďme všechny manažery udělat lídry a naučit je koučovat,” uzavírá Petr Pacher rozhovor o významu koučování ve firmách.   

Patříte mezi manažery, kteří se chtějí zlepšit v komunikaci a vedení lidí? Registrujte se na bezplatný webinář o koučování.

Líbíl se vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli na sociálních sítích.

 


fb-thumbnail
„Nehejtuj“ – dávej zpětnou vazbu

„Nehejtuj“ – dávej zpětnou vazbu

Hate [hejt] je poměrně nové slovo, které je v dnešní době už naprosto běžně používané. Každý z nás totiž někdy dal nebo dostal hate. Obzvláště v dnešní době internetu a sociálních sítích je to něco, s čím se setkáváme naprosto běžně. Jak se s hejty vypořádat a přeměnit je v příležitost? A jak místo hejtu dávat raději zpětnou vazbu? Začtěte se do následujících řádků a vše se dozvíte. 

 

Když nemiluješ změnu, nemiluješ život

Když nemiluješ změnu, nemiluješ život

Každý den je naprosto unikátní. Svět kolem nás se neustále mění, a je tedy užitečné, abychom se měnili i my. Změna je nevyhnutelná, protože vše se v průběhu času mění a jedinou konstantou zůstává změna. Změnu způsobíme buďto my sami nebo ji způsobí změna prostředí.

Kreativita a práce v týmu. Může tato kombinace fungovat?

Kreativita a práce v týmu. Může tato kombinace fungovat?

Vyhledáváte pro kreativní tvorbu klid nebo rádi přijímáte inspiraci z prostředí plného podnětů? Ačkoliv je populární pracovat na projektech ve skupinách více lidí - takzvaně brainstormovat – je třeba být si vědom rizik, která práce v týmu přináší. Dá se jim nějak vyhnout?