Zdravý vztah sám se sebou - proč je důležitý a jak na něm pracovat?

border

Mít zdravý vztah sám se sebou je tou nejdůležitější podmínkou pro to dokázat budovat zdravé vztahy s ostatními a žít spokojený život. Znát svoji hodnotu a být schopný sebereflexe - to jsou stavební kameny pro úspěch. Najít balanc mezi příliš malou a příliš velkou sebedůvěrou není lehké, ale je to nezbytné. Pokud si nevážíme sami sebe, jak si nás můžou vážit ostatní? Jak poznat, zda mám zdravý vztah sám se sebou? A pokud ne, co udělat pro to, abych si ho vytvořil?

Zdravý vztah sám se sebou - proč je důležitý a jak na něm pracovat?

Autor: Monika Smetanová15.11.2021 Počet zobrazení: 891

Jak nezdravý vztah k sobě poznáte?

  • Neumíte říct “ne” bez pocitu viny? 
  • Stavíte priority druhých před priority vlastní?
  • Zůstáváte ve vztahu, který vás ubíjí a nic vám nepřináší?
  • Cítíte potřebu se obětovat?
  • Toužíte po uznání za každou cenu?
  • Chyba není nikdy na vaší straně

Pokud jste na některou z otázek odpověděli ano, váš vztah k vám samotným nebude s největší pravděpodobností zcela v pořádku. Není to však nic, co by se nedalo změnit. 

Jak vztah k sobě samému zlepšit?

V první řadě je důležité si uvědomit, že jsme to my, kdo máme svůj život ve svých rukou. My nastavujeme hranice. Pokud je nám něco nepříjemné a nechceme něco dělat, to nejmenší, co můžeme udělat, je říct “ne”. Ač se to může zdát obtížné, odmítnout druhé, aniž bychom při tom cítili výčitky, je nezbytné se pro zachování duševní pohody naučit. Jsou situace, kdy nás druzí potřebují a jsou situace, kdy je na místě upřednostnit sami sebe. Neměli bychom se vystavovat věcem, které jsou proti našemu vnitřnímu přesvědčení a kvůli kterým se cítíme nekomfortně.

Kde začít, aby naše vztahy byly lepší?

Pokud jste nespokojení ve vztahu, ať už partnerském, přátelském či pracovním, jste to vy, kdo to může změnit. Pokud se i přesto, že se snažíte a pro druhé děláte první, poslední, zlepšení nedostavuje, je načase zvážit, zda má smysl v takovém vztahu zůstávat, nebo se posunout dál a investovat energii tam, odkud  se vám vrací nazpět.

Příliš dobrý vztah sám se sebou...

Nezdravým projevem vztahu k sobě samému je také přehnaná sebedůvěra a pocit, že za vše můžou lidé kolem vás. Ruku na srdce - vztahy jsou o interakci, ke které jsou vždy zapotřebí minimálně dva. Příště, až se ocitnete v konfliktní situaci, zkuste se zamyslet nad tím, jestli vy sami jste něco nemohli udělat lépe a do budoucna na sobě pracovat.

Pokud vám chybí dostatečný odstup, tápete v této oblasti a nevíte si rady, obraťte se na některého z našich profesionálních koučů.  

Líbíl se vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli na sociálních sítích.


fb-thumbnail
Přemýšlíte nad vším až přespříliš?

Přemýšlíte nad vším až přespříliš?

Řešíte věci stále dokola a ne a ne se dostat od přemýšlení k činům? Vracíte se ve svých myšlenkách k minulosti a uvažujete neustále nad tím „Co by se stalo kdyby, …“ Nejspíše i vás se týká overthinking neboli nadmíra přemýšlení či jedním slovem  přespřemýšlení, které je fenoménem dnešní doby. Jaký dopad to na nás má a jak se tomu vyhnout?

Proč perfekcionismus do podnikání nepatří?

Proč perfekcionismus do podnikání nepatří?

Potřeba dotahovat svůj výkon k dokonalosti může znít jako dobrá vlastnost. Nutí nás být pečliví a výsledkem může být kvalitně odvedená práce. Jaká jsou ale negativa tohoto přístupu? A může nějak ohrozit náš business?

Lichotky a nevyžádaná pomoc: Proč mohou být na škodu?

Lichotky a nevyžádaná pomoc: Proč mohou být na škodu?

Potřeba pomáhat a lichotit druhým střídá frustrace z toho, že nás dostatečně neoceňují. Přichází pocit, že svoji energii a čas vynakládáme zcela zbytečně. Čekáme, že se nám naše píle a náklonnost vrátí a budeme druhými oblíbení. Naše snažení ale začalo být považováno za samozřejmost. Místo, abychom byli odměňování, se dostavuje narůstající nespokojenost a stres. Jak se cítíme, přitom nedokážeme vyjádřit přímo. Tak popisuje Shirzad Chamine  pocity člověka, kterého ovládá vnitřní sabotér v anglickém originále nazývaný jako Pleaser.